-21%
Van Dijck Leto 7 Belt 500Wh (46cm)
Eerste indruk
Wauw! Voor deze test hebben we de VanDijck Leto Belt in de kleur ‘’Sage’’ mee. Dit lijkt een soort mat groen grijzige kleur. Hoe de kleur precies omschreven moet worden is eigenlijk niet zo relevant; hij ziet er fantastisch uit. De stoere kleur in combinatie met de brede banden, het dikke frame en het sportieve uiterlijk maken dat het een plaatje is om te zien.
De fiets heeft een Bafang M420 motor, een motor die we vaker tegen gekomen zijn en over het algemeen goed bevalt. De fiets is daarnaast voorzien van een riemaandrijving, een grote accu en schijfremmen. De prijs is stevig, namelijk 3399 euro. Echter is voor een fiets in deze klasse niet te veel.
De 500Wh accu is al flink. In het boekje zien we dat je tegen meerprijs tot wel 882Wh kunt gaan. Dit is uitzonderlijk groot.
Display
Er zit een duidelijk kleurendisplay op de fiets. Je kunt netjes zien hoe hard je rijdt maar er zitten ook veel meer opties op zoals een toegangscode en een licht sensor zodat de verlichting automatisch aan gaat als het donker is. De bediening zit links in de buurt van je hand. Dit type display zien we vaker voorbij komen bij verschillende merken.
Prijs/kwaliteit verhouding
De Leto is absoluut niet goedkoop maar toch is de prijs kwaliteit verhouding goed. Voor een fiets met een 500Wh accu, 80Nm middenmotor, schijfremmen, riemaandrijving en dergelijke is de prijs prima. Veel fietsen in deze klasse zitten qua prijs nog iets hoger. Het is geen koopje maar de prijs is prima te verantwoorden.
Rij eigenschappen
Zodra je op de VanDijck Leto stapt heb je een vertrouwd en solide gevoel. Het stijve bredere frame met de brede Schwalbe banden voelt gelijk heel prettig aan. Door de schijfremmen sta je direct stil wanneer jij dit wilt.
Zodra je kracht op de trappers zet voel je dat de ondersteuning direct reageert. Dit is een groot voordeel van dit middenmotor systeem. Je voelt bij het wegrijden maar ook in als je een heuveltje op fietst dat de motor enorm krachtig is. Met het grootste gemak fiets je de meest stijle heuvels omhoog. Meestal zijn dit soort hele krachtige motoren wat onrustig. Je voelt dan dat de motor wat schokkerig ondersteunt. Bij deze M420 motor is dat niet het geval. Doordat de motor zowel een kracht als een rotatie sensor heeft kun je ook gewoon rustig 1 tempo fietsen en voelt de ondersteuning ook op het rechte stuk erg prettig.
De fiets is ook wendbaar en rijd heerlijk door de bochten. Het enige puntje van kritiek is dat de fiets niet veel harder dan 27 kilometer per uur gaat. Dit ligt uiteraard niet aan de fiets maar aan de regelgeving. Echter zou je hier prima wat sneller mee kunnen fietsen. Zeker met dit stabiele frame, de brede banden en sterke schijfremmen.
Conclusie
Eerder waren we enorm fan van de rij eigenschappen van de anderen Van Dijck fietsen. Nog steeds natuurlijk maar de Leto zit wel echt op een ander niveau. De motor is super krachtig maar heeft ook erg fijne rij eigenschappen als je rustig met 15 kilometer per uur wil rond fietsen.
Voor ons is dit de ultieme combinatie tussen een sportieve fiets en een stadsfiets. Deze veelzijdige elektrische fiets is niet goedkoop maar volgens ons in deze prijsklasse ongeëvenaard.